Kurs:
22. til 27. september 2024
Dette kurset er utformet for å gjøre tillitsvalgte klokere, tryggere, sterkere og mer handlekraftig i rollen som tillitsvalgt i personkonflikter.
Konflikt er kanskje den mest kostbare, ressurskrevende og omdømmeødeleggende energilekkasjen en virksomhet kan ha. Selv om de fleste forsøker å unngå konflikter, så opplever mange organisasjoner før eller siden å stå i en konflikt. Det koster å forebygge konflikter, det koste mer å håndtere konflikter, men det absolutt dyreste er når konflikten er et faktum og man ikke vet hva man skal gjøre.
Ledelsen har ansvaret for å forebygge og rydde opp i konflikter, men tillitsvalgte må kunne håndtere personalkonflikter, siden ansvaret følger med vervet. Mange tillitsvalgte er usikre på hvordan de skal opptre i konflikter, og står ovenfor følgende spørsmål:
Det er noen av spørsmålene deltakerne på kurset lærer å håndtere.
Kurset ledes av Andreas Øverland, som har meglet i utallige konflikter gjennom snart 30 år. I tillegg vil fire gjesteforelesere bidra:
- Jeg har erfart at ledere og tillitsvalgte er usikre på hva de skal gjøre når konflikten er under oppseiling. Gjennom årene har jeg trent et stort antall ledere på hvordan de kan håndtere konflikter på jobben. De tillitsvalgte er en kritisk suksessfaktor for å løse konflikter. Siden de fleste kurs og seminarer for tillitsvalgte er vinklet mot de juridiske perspektivene, forhandlingsteknikk, rettigheter og lønnsforhandlinger, har vi lagt all vår ære i å lage et seminar som gjør tillitsvalgte klokere, tryggere, sterkere og mer handlekraftig i rollen som tillitsvalgt i personkonflikter.
Andreas Øverland, kursleder
Kurset vil gå over 5 dager og er lagt til Novigrad i Kroatia. Hotellet ligger i vannkanten i en idyllisk liten fiskelandsby, og er ikke større enn at vi blir alene som gruppe, og hotellets stab vil gjøre sitt ytterste for at du skal få mest mulig ut av oppholdet ditt.
Pris kr 19.500 inkluderer kursavgift alle 5 dager, hotell fra lørdag til lørdag, transport Split flyplass t/r, frokost mandag-fredag , lunsj med drikke mandag-fredag, middag med drikke søndag-torsdag. Til hver frokost og lunsj serveres alkoholfri drikke etter smak. Til middag serveres litt mer!
Flybillett til Split bestilles og betales direkte av hver deltaker selv. Vi kan anbefale Norwegian, som flyr direkte fra Gardermoen.
18:00 –
Åpning og intro til kurset, før felles middag
09:00 – 12:00
Konfliktens natur
Hva er konflikter og hva er uenigheter
Når blir en konflikt personlig
Hva er tidlige signaler på at en konflikt er under oppseiling
Hvorfor er konflikter så vanskelig å håndtere
13:00 – 17:00
Konflikter og helse
Hvordan påvirkes helsen vår av konflikter?
Hva skjer i kroppen?
Fra hjernehormoner til kroppslige effekter
Hvordan kan kollegaers psykiske og fysiske helse medvirke til, og påvirke konflikter?
09:00 – 12:00
Tillitvalgtrollen
Omsorgsplikten og hva er det?
Er du klar for å være en omsorgsperson, og hvor går dine grenser?
Må jeg endre min personlighet og meninger?
Hva er forventningene fra medlemmer?
Hva forventer samfunnet?
Hvem og hva skal jeg være lojal til?
13:00 – 15:00
Håndtering av varslinger
Hva er egentlig et varsel, og når skal det brukes?
Hvorfor varsles det og hva vil man oppnå?
Hva med ivaretakelse av den det er varslet på?
Kan varslingssystemet misbrukes?
Når varslingen havner i media
09:00 – 12:00
Media
Konsekvenser av medieoppslag om konflikter
Bør man bruke media aktivt i konfliktsaker?
Hva sier jeg når media ringer?
Hva er konsekvensen om jeg ikke uttaler meg?
Hva når media ber om innsyn?
13:00 – 15:00
Mediastrategi med eller uten samarbeid med ledelsen
16:00 –
Båttur med overraskelse
09:00 – 12:00
Kommunikasjonsstil i konflikter
Få, om noen, konflikter kan bli løst uten at noen snakker med hverandre. Da må vi snakke på en konfliktdempende måte
13:00 – 17:00
Vi bruker våre nye innsikt på å finne alternative måter å håndtere konflikter på. Her finnes få fasitsvar men vi ser fordeler og ulemper ved ulike løsninger
20:00 –
Avslutningsmiddag utenom det vanlige og i særskilt egnet lokale
09:00 – 12:00
Paneldebatt, nettverk og avslutning
Alle forelesere møter gruppen for spørsmål og debatt. Kartlegging av nettverkspersoner som du kan trenge, avslutning og evaluering
Påmelding er bindende. Ved avbestilling mindre enn 30 dager før avreise faktureres 50%. Ved avbestilling mindre enn 7 dager før oppstart faktureres 90%
Du vil få bekreftelse med mer informasjon på epost.
Når samarbeidet sprekker
Hva gjør tillitsvalgt når man skjønner at de harde diskusjonene dreier seg om mer enn faglig uenighet, eller når folk blir sykemeldte pga arbeidsforholdene
Tidlige signaler på konflikt under oppseiling
Hva er tidlige signaler på at noe har potensiale i seg til å bli en personkonflikt?
Psykologiske prosesser som eskalerer konflikter
Hvordan kan tillitsvalgt virke dempende på konflikten i tidlig fase og hvilke råd skal man gi sine medlemmer?
Hvordan presentere egne observasjoner/bekymringer for ledelsen
Tillitsvalgte er ofte raskere til å observere at noen sliter i samarbeidsforholdet. Hvordan presentere dette på en troverdig måte for ledelsen?
Når varslingssystemet ikke strekker til
Varslingssystemet er et potent virkemiddel for å bringe frem alvorlige situasjoner, men kan man tenke seg at det kan være situasjoner der det er uhensiktsmessig å ta i bruk? Og hva om noen ønsker å bruke varslingssystemet for å skade noen andre?
Tillitsvalgte sin rolle i konflikten
Når konflikten først er et faktum er det mange aktører og roller som mener seg meningsberettiget på hva som skal gjøres og hvordan tillitsvalgt bør opptre. Hvordan tydeliggjør tillitsvalgt sin rolle ovenfor de andre som både formelt og uformelt er involvert?
Omsorg på avveier, empati versus sympati
Konflikter vekker gjerne sterke følelser fra raseri til dyp fortvilelse og apati. Men det er forskjell på å utvise empati og hjelpsomhet kontra overdreven sympati som lett tolkes som at tillitsvalgt har tatt parti! Hvordan vurdere hensyntagen mellom enkeltindividet og felleskapet?
Hva når eget medlem er konfliktskapende
Noen ganger kan det være eget medlem som gjennom sin atferd er den som skaper problemer for andre. Hvordan skal tillitsvalgt håndtere en slik situasjon?
Konfliktdempende kommunikasjon i opphetede situasjoner
Som tillitsvalgt er det kommunikasjonsferdighetene som er ditt viktigste redskap. Hvordan bør man kommunisere i konfliktsituasjoner slik at språk og egen atferd er konfliktdempende og ikke konflikteskalerende.
Når blir jeg som lokal tillitsvalgt inhabil
Hva slags situasjoner og relasjoner kan skape tvil om habiliteten til tillitsvalgt i konflikter?
Urealistiske forventninger fra mange kanter
Mange tillitsvalgte syns konfliktarbeid er krevende og vanskelig. En av grunnene er at mange medlemmer og ledere har urealistiske forventninger til både rollen som tillitsvalgt og til din person og atferd som tillitsvalgt.
Slitesterke relasjoner
Bygg relasjoner mens du kan for når du trenger de, er det for sent å starte! Få ting krever mer tillit og gode relasjoner mellom ledelse og tillitsvalgte enn konflikter. Hvordan kan jeg som tillitsvalgt bidra til å skape et slikt forhold, men samtidig beholde min integritet?
Hva når saken kommer i media
Hvordan og hvorfor havner konflikter og arbeidsmiljøproblemer i media?
Hva leter media etter
Hvilke mål har media med å undersøke arbeidsmiljøsaker, og er det mulig å ha kontroll på saken?
Mediadekning, glede eller katastrofe
Hvordan påvirker mediedekning de interne prosessene og ikke minst hva gjør det med de menneskene som blir eksponert i media?
Hvordan kan og bør jeg uttale meg som tillitsvalgt i media
Media jakter på alle som de kan anta vil eller bør uttale seg offentlig. Tillitsvalgte er en opplagt rolle som vil bli forsøkt kontaktet. Hvordan opptrer jeg når jeg blir kontaktet av journalister?
Hvordan kan tillitsvalgt stå støtt i stormen
Det røyner på noen og enhver i store arbeidsmiljøsaker. Ledere har de andre i ledergruppen og personalavdelingen å støtte seg på, men hvem støtter tillitsvalgt seg til? Hvordan samarbeide lokalt og sentralt i foreningen.
Hvordan påvirker konflikter helsen
Vi vet at det stå i konflikter over tid gjør noe med oss, men hva?